Als u besloten heeft om uw tuin op te zeggen, dient u zich ervan te vergewissen dat uw tuin zich in ordelijke staat bevindt en dat alle bouwsels die niet aan de richtlijnen voldoen, zijn verwijderd. Vervolgens dient u het bestuur hiervan in kennis te stellen. Dit kan bij voorkeur per email via secretaris@tuinderslust.nl. U kunt ook langskomen tijdens het spreekuur van het bestuur (op de zaterdagen dat er werkbeurten zijn van 13.00 tot 14.00 uur).

Vervolgens levert u een ingevuld en ondertekend opzegformulier,

een inventarislijst alsmede een (kopie van een) sleutel van het tuinhuis in. De formulieren en sleutel kunt u in een goed gesloten envelop in de brievenbus doen die aan het hek bij de hoofdingang hangt of afgeven tijdens een spreekuur.

Op de inventarislijst vermeldt u alle goederen die in uw huisje aanwezig zijn, zoals meubels, gasflessen, tuingereedschap e.d. Echter niet die goederen die zogenaamd spijkervast zijn, zoals bijvoorbeeld het aanrecht of plavuizen. Achter die goederen zet u een bedrag dat naar uw mening redelijk is voor de overname. Bedenk dat gordijnen, kleedjes en dergelijke spulletjes (praktisch) niets niets opbrengen en vaak door de nieuwe tuinder worden weggegooid.

Na inlevering van de ondertekende formulieren en een sleutel van uw tuinhuis zal de taxatiecommissie uw huisje taxeren. De kosten hiervoor bedragen € 60, die na verkoop worden verrekend. De waarde van de inventaris wordt hierbij buiten beschouwing gelaten, aangezien een potentiële koper niet verplicht is de inboedel over te nemen. Het taxatierapport wordt vervolgens ter ondertekening naar u toegezonden.

Nadat het bestuur het ondertekende taxatierapport heeft ontvangen, zal uw tuinhuis op de website worden geplaatst, waarna potentiële kopers zich bij de commissie Rondleidingen kunnen melden. U mag onder geen enkel beding zelf tot verkoop overgaan, de onderhandelingen lopen via deze commissie. Uiteraard wordt u op de hoogte gesteld indien zich een serieuze gegadigde voor uw tuinhuis meldt.
Indien u zelf een geïnteresseerde in uw tuinhuis heeft gevonden, verzoeken wij u dit kenbaar te maken bij de commissie Rondleidingen, aangezien deze commissie namens het bestuur de verkoop van tuinhuizen regelt.

Indien de koper van uw tuinhuis de inventaris niet wenst over te nemen, dient u deze vóór de overdracht aan de nieuwe koper te verwijderen. Tevens dient u alle sleutels in te leveren (tuinhuis/schuur/kist/toegangshek/wc/douche) tijdens het spreekuur van het bestuur. Mogelijke borg zal worden geretourneerd. Nadat de overdracht heeft plaatsgevonden zal de penningmeester e.e.a. met u verrekenen.

Totdat uw tuinhuis is verkocht, dient u uw tuin te onderhouden, uw werkbeurten te vervullen en uw financiële verplichtingen na te komen.