Data van de werkbeurten voor 2025:
Zaterdagen 22 maart 10:00 – 13:00
Zaterdag 12 april 10:00 – 13:00
Zaterdag 3 mei 10:00 – 13:00
Zaterdag 10 mei 10:00 – 13:00
Zaterdag 24 mei 10:00 – 13:00
Zaterdag 7 juni 10:00 – 13:00
Vrijdag 13 juni 17:30 – 20:30
Zaterdag 21 juni 10:00 – 13:00
Vrijdag 27 juni 17:30 – 20:30
Zaterdag 4 juli 10:00 – 13:00
Vrijdag 19 juli 17:30 – 20:30
Zaterdag 26 juli 10:00 – 13:00
Vrijdag 8 augustus 17:30 – 20:30
Zaterdag 23 augustus 10:00 – 13:00
Zaterdag 6 september 10:00 – 13:00
Zaterdag 20 september 10:00 – 13:00
Je moet je vooraf inschrijven voor de werkbeurt via inzetrooster.nl, dan weten we wie er komen en kunnen we daar de werkzaamheden op afstemmen.
Dit kun je al voor het gehele jaar doen. Hier worden ook je uren in bijgehouden, je houdt zelf bij hoeveel uren je nog moet maken voor dat jaar. Ook bieden we hiermee de mogelijkheid om te switchen tussen taken. Je kunt je bijvoorbeeld ook inschrijven voor een dienst in de kantine of bij de composthoop.
Projectgroepen
Vanaf dit jaar starten we met een aantal (tijdelijke) projectgroepen aan gezamenlijke gedeeltes van het tuincomplex die tijdens het tuinseizoen in beheer worden gegeven aan deze groepen tuinders.
Deze groepen besteden hun uren hieraan en krijgen een budget om de taken uit te voeren. Zij mogen zelf onderling met elkaar afspreken wanneer ze dit uitvoeren als het resultaat maar zichtbaar is.
Dit hoeft niet (per se) tijdens werkbeurten te zijn en past dus goed bij mensen die wisselende beschikbaarheid hebben. En nog leuker als je dat samen met een buur of goede vriend kunt doen!
Hieronder een opsomming van de projectgroepen, het aantal personen die we ervoor zoeken en de verwachtingen daarbij. Mochten bepaalde projecten meer mankracht vragen dan kunnen er tijdens werkbeurten altijd mensen komen helpen.
-Terras kantine inclusief de borders, plantenbakken, zandbak en het grasveld (3 personen)
Van het terras voor de kantine een uitnodigende plek maken.
Inclusief aanschaf nieuwe tafels en stoelen (tweedehands).
Met mooie borders en plantenbakken het gehele tuinseizoen, een opbergplek creëren voor het buitenspeelgoed, vegen van het terras, en schoonhouden van het terrasmeubilair.
-Borders rond de composthoop en het toiletgebouw op oost (2 personen)
De borders zijn al aardig gevuld maar moeten verder aangelegd en onderhouden worden. We zouden de borders graag gevuld zien met bloeiende bloemen in het hele tuinseizoen.
-Natuurtuin onderhouden (4 personen)
Verder ontwikkelen van de natuurtuin, snoeiwerk, gazon maaien, borders onderhouden ed.
-Bouwen van de natuurtuinlodge (5 personen)
De benodigde vergunningen van de gemeente zijn verleend en in het voorjaar gaat dan nu eindelijk de natuurtuinlodge (voormalig natuurtuinhuisje) gebouwd worden met een half open keuken een een groot terras ervoor.
De lodge zal gehuurd kunnen worden door tuinders maar ook door externe partijen en willen we ook gebruiken voor (natuureducatie)activiteiten.
-Tuin voor de lodge en voedselbos (6 personen)
Komend voorjaar wordt het gazon door de gemeente 30 centimeter opgehoogd. Daarna kan het helemaal opnieuw ingericht worden met borders, grasveld, bloemen, klein voedselbos etc.
Naast de werkbeurten en projectgroepen hebben we nog een aantal vaste commissies, waar ook nieuwe mensen voor nodig zijn.
De technische commissie wordt omgezet in een elektricien en twee materiaalbeheerders, mochten er technische klussen komen dan wordt er een los project van gemaakt waar mensen zich op in kunnen schrijven.
-Materiaalbeheer (2 personen)
Opruimen en inventarisatie van de materiaalhokken en haspelhok, onderhoud aan het materiaal en toezicht houden op of het materiaal weer wordt teruggebracht.
-Elektricien (1 persoon, al vervuld)
verantwoordelijk voor de stroom(kastjes) op het tuincomplex en de verlichting.
-Werkbeurtcommissie (3 personen)
Bij een werkbeurt de gebouwen openen, tuinders ontvangen en doorgeven van de taken van die dag, uren registreren in het systeem, koffie en thee zetten voor de pauze en ervoor zorgdragen dat materiaal en gebouwen weer netjes achtergelaten worden.
-Kantinecommissie (6 personen vast aangevuld met open diensten via inzetrooster)
De leden van de kantinecommissie doen 4 keer per jaar een kantinedienst van 4 uur en zorgen daarnaast met elkaar voor de inkoop van de drank en etenswaren en het voorraadbeheer. De kantinedienst wordt aangevuld met een open dienst waarop iedere tuinder zich kan inschrijven.
-Winkelcommissie (4 personen reeds vervuld, op zoek naar vervanging voor na 2025)
De winkel gaat open op zaterdagen in het tuinseizoen van 12:30 – 14:30 uur. Eenmaal per jaar wordt er een plantjesdag georganiseerd.
-Taxatiecommissie (4 personen, reeds vervuld)
Bij verkoop van een tuin worden het huisje en de tuin getaxeerd door de taxatiecommissie.
-Activiteitencommissie (5 personen)
Er hebben zich gelukkig al 4 mensen aangemeld die activiteiten voor zowel de buurt als de tuin willen gaan organiseren. We zoeken wel nog iemand die dit wil gaan aansturen, dus meld je alsjeblieft aan!
-Communicatie (1 persoon)
We zijn op zoek naar iemand die de mededelingenborden op de tuin wil opknappen, de informatie die erop staat vernieuwt en bij wil houden. Vind je het daarnaast leuk om posters te maken voor de activiteiten die we gaan organiseren, meld je dan aan!
-Compost, containerplaats en takkenberg (2 personen vast, aangevuld met open diensten via inzetrooster.nl)
Openen van en toezicht houden op de compost- en containerplaats op zaterdag- zondag en woensdag. Verantwoordelijk voor het omzetten van de hopen en het netjes houden.
-Watercommissie (4 personen, al vervuld)
Het aansluiten en afsluiten van het water in het voor en najaar plus de watermeterstanden doorgeven aan de penningmeester.
-Watergangbeheer (1 persoon)
De vijver schoonhouden en ervoor zorgen dat de watergangen op het tuincomplex vrij blijven. Met tuinders kijken naar overhangende begroeiing.
-Bermonderhoud (1 persoon, al vervuld)
Het maaien van de bermen, niet de plekken waar het bordje zelfbeheer staat, tuinen die nog niet verkocht zijn af en toe maaien.